home

Spoor-I project: Gefrees

Mijn eigen spoor-I-project belooft een getrouwe weergave te worden van het voormalige station van Gefrees in Duitsland.

Het idee voor dit project is het resultaat van een zoektocht naar een klein stationsemplacement, met verschillende mogelijkheden om te rangeren. Na het tekenen van diverse fictieve sporenplans werd ik gewezen op onderstaande website, en ik was meteen verkocht!

http://lokalbahn-reminiszenzen.de/gefrees/framesetgefrees.htm (in het Duits)

Gefrees is een klein kopstation, dat ooit wel voorzien was om als doorgaand station uit te breiden. Het was het eindpunt van het amper 5km lange spoorlijntje van Falls naar Gefrees, vlakbij het meest Westelijke puntje van Tsjechië, en het kende een bediening met korte reizigers- en goederentreintjes met stoom- en dieseltractie. Het meest kenmerkende treintje op deze lijn werd gevormd door een V60 diesellocje dat met één donderbus over en weer pendelde. Voor de winter was deze donderbus uitgerust met een kolenkachel, daar de v60 niet voor verwarming van het rijtuig kon zorgen. In Gefrees werden ook heel wat goederen verwerkt, ook omdat vlakbij Gefrees een steengroeve gelegen was. Er was een bedrijf in bouwmaterialen en een kolenhandelaar.

Na wat puzzelwerk en na het maken van de noodzakelijke compromissen kom ik tot een realiseerbaar project op een oppervlakte van 5m70 x 1m00

klik voor een grotere versie

De sporen bevinden zicht op modules van 60cm breed. 4 modules zijn 1m20 lang, de centrale module is 90cm lang. Naast de sporenmodules ligt nog een rij modules van 40cm breed, waarop station, loskoer en kop/zijlaadperron geplaatst worden. Het onderste spoor komt net niet tegen de modulerand.

Het concept gaat uit van een kopstation, maar het centrale hoofdspoor zal wel aan de kant van het station tot aan de rand van de module doorlopen. Na verwijderen van het stootjuk wordt het dan mogelijk om dit project toch in te zetten als doorgaand enkelsporig station.

De in het plan aangegeven modules hebben geen genormeerde koppen. De uiteindes zijn volledig vlak. Er wordt echter voorzien in korte aanpassende modules die enkelzijdig van een genormeerde modulekop zijn voorzien, zodat deze baan uiteraard in een grotere modulebaan kan ingewerkt worden. Voor de privé-opstelling zijn deze genormeerde koppen echter niet nodig (en zelfs niet mogelijk, door ruimtegebrek).

Modules / Baan

Wissels en wisselbediening

Gebouwen


Stand van zaken

31 januari 2013: Een dagje verlof, en... Het onderstel voor de baan werd gemaakt in de vers afgewerkte zolder, en de 5 modules konden voor de allereerste keer achter elkaar geplaatst worden. En dan kriebelt het natuurlijk: stekkers aansluiten, en ... m'n V60 maakt z'n eerste ritje over het gehele stationsemplacement! Alles werkt. Een belangrijke mijlpaal in het project (zie enkele foto's bij 'Modules / Baan').

oktober 2012: De persoonlijk gestelde deadline om een presenteerbare baan te hebben voor de Modelspoor-expo in de Nekkerhal werd niet gehaald. 't Zal voor een volgende expo zijn. Niet getreurd: Op de expo zullen we met een aantal andere modules de show stelen...

september 2012: De modules zijn electrisch klaar: aansluitingen, wisselbedieningen, schakelaars voor stroomloos zetten van spoorsecties... Alles is er! Ook de verlichting voor de wissellantaarns is in orde. Volgende stap: wissellantaarns, en dan... ballasten, scenery,...
Maar voor het zover is moet ik zorgen dat ik de baan op een deftige manier kan opstellen. Zolder opruimen, nieuwe vloer leggen, onderstel voor de baan,...

26 juli 2012: Er is toch wel wat gebeurd ondertussen.

  • Er is toch nog een bovenplaat in multiplex voorzien op de modules met sporen
  • Het railmateriaal is geweatherd. Alle railmateriaal is van Hubner. de rechte rails van Marklin (nikkelzilver) werden vervangen door rails van Hubner, daar die ook messingkleurig zijn, zoals de wissels, en bovendien is het aansolderen van contactdraden veel eenvoudiger.
  • De rails liggen quasi allemaal op de bakken, klaar om vast te leggen.
  • Er is een aanvang gemaakt met het stationsgebouw

    16 februari 2011: Het houtwerk voor de modules is klaar. Ook de styrodur-platen zijn in de bakken gelijmd. Enkel nog iets voorzien voor de poten. Volgende stap wordt het weatheren van het railmateriaal.

    januari 2011: De bouw van de modules is aan de gang. Railmateriaal is voorradig en ook de wisselmotoren liggen reeds klaar.


    hoofdpagina