top-banner
HOME  

Gils demonstratiebaan

Deelname aan de expo Trein-trein-trein in het Speelgoedmuseum te Mechelen (23/06/2010 09/01/2011)

De GILS-baan stond hier statisch opgesteld (met een film van de rijdende treintjes). Op de baan staat een ruime collectie die alle uitgebrachte elementen van Gils bevatten, van tram over de grote SilverGils (uit de collectie van de Familie Gilles) tot en met het tweeledige electrische treinstel in 1958. Het enige model dat naar mijn weten ontbreekt is de lange houten rongenwagen uit 1945.

Met dank aan Emmanuel Gilles (zoon van Cyrille en kleinzoon van stichter Gérard) voor het ter beschikking stellen van de SilverGils trein in schaal I en aan André Vanstraelen voor het ter beschikking stellen van een houten goederenwagen met 4 schuifdeuren en een flesje cellulosebolletjes (voor de rookgenerator van de stoomlocs), waardoor een quasi complete verzameling Gils kan getoond worden, een absoluut unicum!


Een foto-impressie van de Gils-Vitrine (klik op de foto's voor een vergroting)
 

Deelname aan de Modelspoorexpo in Mechelen op 25-26/10/2008

Gils treintafel, 4.3 x 2.4meter groot, gebouwd begin 2005. Deze baan werd een eerste keer aan het publiek voorgesteld in mei 2005 tijdens de tentoonstelling georganiseerd door de Antwerpse modelbouwvereniging MOBOV, waarvan ik lid ben. Deze tentoonstelling ging door in het Vlaams Tram- en autobusmuseum te Antwerpen. Hieronder vindt u enkele foto's van deze Gils modelbaan. Het was niet de bedoeling om een echte modelbaan te maken, doch eerder om het merk Gils aan het publiek voor te stellen. De baan is daarom bewust simpel gehouden, met de nadruk op de treinen. Voor landschap kan je zeker op andere banen terecht.

In tegenstelling tot 'gewone' modelbanen wordt op deze baan ook niet continu met treintjes rondgereden. Het materiaal op deze baan is op hoge leeftijd, en niet meer gewend om kilometers af te malen. Vervangonderdelen zijn niet meer te krijgen en eens m'n locjes kapot zijn, is het gedaan. Ik ga er dus spaarzaam mee om, en doe tijdens een tentoonstelling op geregelde tijdstippen een korte demonstratie. Uitleg kan je altijd krijgen natuurlijk! Ik gebruik de baan ook als 'showtafel' om een zo uitgebreid mogelijke variatie aan modellen te tonen. En bepaalde modellen staan dan wel op de baan, maar kunnen helaas geen meter meer vooruit op eigen kracht.

Deze baan is trouwens de enige Gils-baan (bij mijn weten). In het voormalige atelier van de firma Gils stond ook een baan (zie onderaan de geschiedenispagina ), maar die is gedemonteerd na het overlijden van de eigenaar, C. Gilles, in 2006.

Hieronder enkele foto's, genomen tijdens de MOBOV-expo van mei 2005

Wat technische info

De baan is een groot hondenbeen. Centraal ligt het 4-sporige station. Naar links vertrekt de hoge keerlus (met hellingen en bruggen), naar rechts vertrekt de lage keerlus met enkele uitwijksporen.
De baan is opgebouwd uit modules in MDF. De vorm van de modules is bepaald door het spoorverloop. Voordeel hiervan was dat ik geen rails moest beginnen doorzagen etc. Een nadeel is helaas dat geen 2 modules dezelfde vorm hebben, want de transporteerbaarheid niet ten goede komt... Daar m'n collectie aansluitrails beperkt is, zijn op diverse plaatsen de nodige draden aan de rails gesoldeerd. De rails krijgen dus stroom per module. Bij het monteren van de modules worden evenwel raillassen gebruikt om de railstaven perfect te aligneren. Alle modules rusten op een raamwerk van balkjes, die op hun beurt op 6 schragen rusten.
De stroomvoorziening voor rails, seinen en wissels wordt tussen de modules doorgegeven via lusterklemmen (voor de hoofdleidingen) en 9 of 25-pins computerstekkers. Alles komt centraal achteraan in een synoptisch bord bijeen. De bediening van seinen en wissels gebeurt via hedendaagse schakelaars en drukknoppen.
Daar de rijregelaars van Gils (gezien hun ouderdom) vrij rudimentair zijn (geen stroom / beetje stroom / veel stroom) en geen fijne regeling van de treinen toelaten, gebruik ik Marklin-trafo's. Daar Gils-treinen rijden op 24V wisselspanning (en met 18V echt niet toekomen) zijn 2 trafo's in serie geschakeld, waarvan er één steeds ongeveer 6V levert. Niet perfect, maar het werkt...
De opstelsporen en doodlopende sporen centraal op de tafel worden bediend door een apart circuit.

De rails zijn gelegd op een imitatiebedding van kurk. Dit enkel voor het zicht, niet voor de geluidsdemping. Het kleine grijze brugje is gemaakt met een hoop lucifers. De rode bruggen zijn omgebouwde 2-sporige HO-bruggen in hout. Deze artisanale modelletjes vond ik 2e-hands op een beurs en leken mij geschikt voor hun nieuwe taak. Enkele fraaie Gils-tekeningen (van foldertjes etc) hebben op de baan een functie gekregen als reclamepanelen (opgebouwd trouwens uit de weggehaalde 'dak'-spanten van die grote rode bruggen). Het voetgangersbrugje en het stationsgebouw (niet te zien op de foto's van 2005) zijn de enige dingen die niet van Gils zijn.

Palmares

  • mei 2005: deelname aan expo in het Vlaams Tram en Autobusmuseum (Vlatam), georganiseerd door de Antwerpse modelbouwvereniging MOBOV, waarvan ik lid ben.
  • oktober 2006: deelame aan de expo van MOBOV in St. Lenaerts
  • mei 2008: wederom expo van Mobov in het Vlatam
  • oktober 2008: expo georganiseerd door het tijdschrift ModelSpoorMagazine in de Nekkerhal in Mechelen
  • juni 2010 tot januari 2011: expo van de Gils-collectie in het Speelgoedmuseum in Mechelen in het kader van de expo 'Trein, trein, trein,...' naar aanleiding van 175j spoorwegen in België

HOME CONTACT bottom-banner